ES išlieka Web3 viršūnėje su metaverse, dirbtinio intelekto ir crypto strategijomis
Pastaraisiais metais Europos Sąjungos vadovai garsiai kalbėjo apie savo norą neatsilikti nuo naujausių Web3 pokyčių.
Ji buvo lyderė nustatant aiškias kriptovaliutų taisykles, gegužės pabaigoje pasirašydama ilgai lauktą kriptovaliutų rinkų sistemą (MiCA). ES taip pat daro pažangą kurdama dirbtinio intelekto (AI) sistemų kūrimo ir diegimo taisykles.
Visai neseniai, liepos 11 d., Europos Komisija paskelbė naujausią savo planą, kuriuo siekiama perimti iniciatyvą metavese plėtros srityje ir neleisti, kad didžiosios technologijos pernelyg dominuotų ekonomiškai gyvybingame sektoriuje.
Europos metaverse vizija
Naujausiame ES pasiūlyme apskaičiuota, kad iki 2030 m. pasaulinės metaverse plėtros rinkos dydis viršys 800 mlrd. eurų, palyginti su 2022 m. pabaigoje buvusia 27 mlrd. eurų verte. Naujausioje McKinsey ataskaitoje apie metaverse būklę apskaičiuota net 5 trilijonų JAV dolerių vertė per tą patį laikotarpį.
Remiantis Komisijos iniciatyva, ji nori pasistūmėti į priekį metaverse kūrimo srityje, kad būtų atspindėtos ES vertybės ir pagrindinės teisės, taip pat siekiama atvirumo ir sąveikumo.
Europos Komisijos pirmininko pavaduotoja Margrethe Vestager teigė, kad ES reikia, jog “žmonės būtų centre”, kad ji būtų formuojama pagal savo principus.
“Norime užtikrinti, kad Web 4.0 taptų atvira, saugi, patikima, sąžininga ir įtraukianti skaitmeninė aplinka visiems.”
2023 m. vasario ir balandžio mėn. komisija organizavo Europos piliečių grupes, kurios daugiausia dėmesio skyrė metaverse. Jų tikslas buvo suformuluoti pasiūlymus dėl “vizijos, principų ir veiksmų”, kuriais būtų užtikrinta, kad ES veikiantys virtualūs pasauliai būtų sąžiningi.
Komisijos teigimu, atsitiktine tvarka buvo atrinkta 140 ES piliečių, dalyvavusių šiose diskusijose, ir jų metu buvo parengtos 23 rekomendacijos, kuriomis vadovautasi rengiant strategiją.
Dabartiniai ramsčiai, kuriuos ES nusprendė pasirinkti savo metaverse strategijoje, yra šie:
įgalinimas ir įgūdžių stiprinimas, siekiant sukurti virtualių pasaulių srities specialistų rezervą, parama ES Web4 verslo lygmeniu, visuomenės pažangos ir virtualių viešųjų paslaugų rėmimas, atvirų ir sąveikių virtualių pasaulių standartų formavimas.
Bet palaukite, kas yra Web4?
Europos Komisijos tviterio žinutė apie jos virtualiųjų pasaulių ramsčius ir Web4 strategiją sulaukė nevienareikšmiškos vartotojų reakcijos: daugelis klausė, ką reiškia Web4, o kiti juokavo, kad jau kuriami Web5 ir Web6.
Strategijoje teigiama, kad Web4 nuo Web3 skiriasi integracija su realiuoju pasauliu. Komisijos pareiškime pripažįstama, kad Web3 vis dar šiuo metu kuriamas, o pagrindiniai jo bruožai yra atvirumas, decentralizacija ir naudotojų įgalinimas.
“Kita karta, Web 4.0, leis integruoti skaitmeninius ir realius objektus bei aplinką ir sustiprinti žmonių ir mašinų sąveiką.”
ES Web4 galėtų būti panašus į išmaniųjų miestų diegimą, jei būtų sukurta tinkama pagrindinė infrastruktūra.
Ji jau investuoja į tokias iniciatyvas, kaip Destination Earth (DestinE) ir vietos skaitmeniniai Europos dvyniai, skirti išmaniosioms bendruomenėms, taip pat į vandenyno skaitmeninį dvynį, kuris, kaip teigiama, leis mokslininkams tobulinti mokslinius tyrimus siekiant kurti tiksliąsias programas ir padės valdžios institucijoms priimti pagrįstus viešosios politikos sprendimus susijusiais klausimais.
Komisija taip pat įtraukė pažangų dirbtinį ir aplinkos intelektą, daiktų internetą, patikimus blokų grandinės sandorius, virtualius pasaulius ir XR galimybes, skaitmeninius ir realius objektus bei aplinką kaip visišką Web4 integraciją, kuri jį išskirs iš Web3.
Jie teigia, kad tai leis sukurti tikrai intuityvią, įtraukiančią patirtį, sklandžiai sujungiančią fizinį ir skaitmeninį pasaulius.
Liepos 5 d. Europos blokų grandinės smėlio dėžė, kuri yra išmaniųjų miestų iniciatyvos dalis, pristatė pirmuosius 20 naudojimo atvejų.
Įsigalioję ES reglamentai
Šiuo metu, pasak M. Vestager, nėra parengtų galiojančių metaverse reglamentų. Tačiau ji tikisi, kad tam įtakos turės įvairios kitos jau galiojančios taisyklės, pavyzdžiui, privatumo, rinkos galios ir būsimi dirbtinio intelekto reglamentai.
Kaip jau minėta, ES neseniai pasirašė novatoriškus MiCA reglamentus, kurie tapo vienu iš pirmųjų pasaulyje išsamių taisyklių rinkinių, skirtų kriptovaliutų pramonei reguliuoti.
Liepos 12 d. Europos vertybinių popierių ir rinkų institucija paskelbė, kad, vykdydama savo įgaliojimus pagal MiCA reglamentus, ji planuoja paskelbti tris konsultacinius dokumentus dėl savo MiCA standartų, skirtų crypto turto paslaugų teikėjams.
Jau dabar kyla klausimų dėl reglamentų politikos stablekoinų atžvilgiu ir decentralizuoto finansavimo neįtraukimo į paskelbtus reglamentus.
Be neseniai paskelbtų crypto teisės aktų, ES rengia reglamentus, kurie turės įtakos dirbtinio intelekto pramonei. Birželio 14 d. Europos Parlamentas priėmė ES dirbtinio intelekto aktą, pagal kurį tokios programos kaip ChatGPT bus priverstos atskleisti visą dirbtinio intelekto sukurtą turinį ir taikyti kitas kovos su neteisėtu turiniu priemones.
Lenktynės su didžiosiomis technologijomis
Visos šios iniciatyvos, susijusios su virtualiaisiais pasauliais ir naujų technologijų reglamentavimu, įgyvendinamos tuo metu, kai didžiosios technologijų bendrovės, tokios kaip Meta Platforms, Microsoft, Microsoft, Apple ir Google, kuria savo metaverse ir dirbtinio intelekto įrankių versijas.
ES savo metaverse strategijoje aiškiai nurodė, kad virtualiuose pasauliuose neturėtų dominuoti keli dideli žaidėjai ir kad jie turėtų būti valdomi atvirų technologijų.
Meta, patronuojančioji Facebook bendrovė, atvirai įsipareigojo kurti savo metaverse pasaulį, prieinamą per jos virtualios realybės akinius. Tačiau iki 2022 m. pabaigos bendrovė dėl savo metaverse padalinio prarado milijardus dolerių.
2022 m. Microsoft paskelbė apie 69 mlrd. dolerių vertės Activision Blizzard, vieno iš pagrindinių žaidimų pramonės dalyvių, įsigijimą.
Visai neseniai Apple atsisakė naujausios savo virtualiosios realybės akinių Vision Pro versijos. Tačiau užuot juos pozicionavusi kaip skirtus naudoti metaverse, ji pasirinko formuluotę “erdvinė kompiuterija”.